Ajuda
Un procés participatiu és una seqüència d'activitats participatives (p.e. primer omplir una enquesta, després realitzar propostes, debatre-les en trobades presencials o virtuals, i finalment prioritzar-les) amb l'objectiu de definir y prendre una decisió sobre un tema específic.
Exemples de processos participatius són: un procés d'elecció de les membres d'un comitè (on primer es presenten unes candidatures, després es debat i finalment s'escull una candidatura), pressupostos participatius (on es realitzen propostes, es valoren econòmicament i es voten amb el pressupost disponible), un procés de planificació estratègica, la redacció col·laborativa d'un reglament o norma, el disseny d'un espai urbà o la producció d'un pla de polítiques públiques.
Fases del procés
En aquesta fase, es presenta públicament el procés de Pressupostos Participatius, i s’inicia la campanya informativa per difondre els seus objectius i els canals de participació entre la ciutadania. La campanya de difusió consta de: 2 fulletons explicatius (un dels Pressupostos Participatius Generals i un dels Pressupostos Participatius Joves), cartells, la plataforma digital www.participa.pdm.cat (Enllaç extern).
També es faran 5 punts d’informació itinerants a l’espai públic i tallers d’elaboració de propostes amb joves per incentivar la participació d’aquest col·lectiu i perquè la participació sigui el màxim de diversa i inclusiva.
Qui pot presentar una proposta?
Pressupostos Participatius Generals. Totes les persones empadronades a Premià de Mar majors de 16 anys (incloses totes les persones que facin els 16 anys el 2024), o les entitats del municipi poden presentar fins a 3 propostes a través dels canals establerts, així com participar en les convocatòries de sessions presencials o telemàtiques que es facin. En el cas de les entitats, cal especificar el nom en el procediment d’entrada de propostes.
Pressupostos Participatius Joves. Totes les persones empadronades a Premià de Mar d’entre 14 i 29 anys (incloses totes les persones que els facin el 2024), o les entitats juvenils del municipi poden presentar fins a 3 propostes a través dels canals establerts, així com participar en les convocatòries de sessions presencials o telemàtiques que es facin. En el cas de les entitats, cal especificar el nom en el procediment d’entrada de propostes.
Quines propostes es poden presentar?
Es poden presentar propostes de fins a 30.000 € en els Pressupostos Participatius Joves, mentre que en els Pressupostos Participatius Generals es poden presentar dos tipus de propostes: propostes grans (amb un cost d’entre 50.001 € i 100.000 €) i propostes mitjanes o petites: amb un pressupost de fins a 50.000 €.
On presentar la proposta?
A través de butlleta en paper que es trobarà en equipaments municipals, als punts informatius o a aquesta plataforma. Les propostes es publiquen al web i són visibles.
I. Primer filtratge. En aquesta fase, l’equip tècnic de participació ciutadana recull, agrupa propostes per similitud i organitza per temàtiques les propostes presentades per la ciutadania. Les propostes classificades per àmbits es traspassen al personal tècnic referent perquè realitzi l’anàlisi i validació corresponent a partir dels criteris establerts a l’article 4 d’aquesta Guia.
Aquesta primera valoració tècnica es presenta i es contrasta amb el Grup Motor i posteriorment queda reflectida al web dels Pressupostos Participatius on s’explica a cada proposta si ha estat acceptada o no i en el cas que no sigui acceptada, els motius.
II. Debat ciutadà i priorització. Posteriorment, es realitzen tallers de propostes temàtics (en els Pressupostos Participatius Generals) i un taller de propostes (en els Pressupostos Participatius Joves) amb l’objectiu de debatre, re-elaborar i prioritzar les propostes d’àmbits similars de manera col·lectiva i consensuada. Es convocarà a les persones proposants de les propostes i als membres del Grup Motor.
El treball col·lectiu per definir i seleccionar les propostes de cada Taller es farà seguint els principis de:
Visió de ciutat i equilibri territorial
Inclusió social i diversitat
Sostenibilitat ambiental i equitat social i de gènere
Nombre de necessitats satisfetes
Impacte en la població afectada
Facilitat d’execució
Durabilitat dels projectes d’inversió
Cada taller de propostes conclou amb una relació de propostes prioritzades. El nombre de propostes a prioritzar el determinarà el Grup Motor abans de la convocatòria dels tallers, en funció del nombre i temàtica de les propostes presentades i tenint en compte que es votarà a partir d’un llistat d’un màxim 30 propostes (entre propostes grans i propostes petites). En el cas dels Pressupostos Jove es prioritzarà un màxim de 10 propostes per portar a votació.
Si es considera necessari, els tallers comptaran amb la presència de personal tècnic de l’Ajuntament per si sorgeixen dubtes tècnics, amb veu però sense vot.
III. Valoració. Posteriorment, personal tècnic municipal farà la valoració final de les propostes grans i propostes petites que aniran a votació, així com de les propostes dels Pressupostos Participatius Joves. El Grup Motor valida les propostes que passen a la fase de votació. En cas d’observar inadequacions, el Grup Motor pot proposar modificacions sempre i quan no desvirtuïn de manera substancial les propostes.
En aquesta fase se celebra la votació per escollir els projectes que es finançaran amb els Pressupostos Participatius. Es podran votar 10 propostes per als Pressupostos Participatius Joves i 25 per als Pressupostos Participatius Generals.
En el cas dels Pressupostos Participatius Generals poden votar totes les persones empadronades al municipi majors de 16 anys (incloses totes aquelles que facin els 16 anys el 2024). Mentre que en els Pressupostos Participatius Joves poden votar els i les joves de 14 a 29 anys empadronats (inclosos aquells que els facin el 2024).
En ambdós processos la votació serà telemàtica a través d'aquesta plataforma digital i hi haurà punts de votació assistida al carrer. També hi haurà urnes, per votar de manera presencial, a diversos equipaments municipals.
En els Pressupostos Participatius Generals, la ciutadania votarà per escollir un mínim de 2 projectes grans i 4 projectes mitjans i petits. Cada persona pot votar diferents propostes de dos llistats fins exhaurir el límit establert per a les dues categories de projectes. Es votaran per separat els projectes grans i els petits i mitjans.
En els Pressupostos Participatius Joves es podrà votar un mínim de 2 projectes del llistat de 10 fins a exhaurir el límit econòmic.
Un cop finalitzades les votacions, es farà el retorn dels resultats i el Grup Motor avaluarà el procés participatiu i exposarà millores de cara a properes edicions.
L’Ajuntament es compromet a incorporar en els pressupostos municipals les propostes més votades, per tal que es puguin realitzar durant el 2025-2026. El Grup Motor s’implicarà en el seguiment de l’execució dels projectes seleccionats i s’informarà del procés d’execució a les persones proposants.
Pressupostos participatius 2025-2026
#PressupostosParticipatiusPdM participa.pdm.cat
Quant a aquest procés
El període de votacions dels Pressupostos Participatius ja ha finalitzat. Un cop s’hagi acabat el recompte dels vots en paper, publicarem els resultats finals
L’Ajuntament de Premià de Mar inicia la quarta edició dels Pressupostos Participatius, un procés participatiu vinculat al pressupost municipal mitjançant el qual la ciutadania fa propostes i decideix el destí de 500.000 € del pressupost municipal dels anys 2025 i 2026.
En aquesta edició es posen a participació 440.000 € per a Pressupostos Participatius Generals i 60.000 € per a Pressupostos Participatius Juvenils.
Els Pressupostos Participatius tenen com a principal objectiu promoure la implicació de la ciutadania en els assumptes públics, afavorir la inclusió i la cohesió social.
Distribució econòmica de les propostes
La quantitat de 500.000 € es distribuirà de la manera següent:
Pressupostos Participatius Generals: 440.000 €
250.000 € per a propostes grans
190.000 € per a propostes mitjanes i petites
Pressupostos Participatius Joves: 60.000 €
Fases dels Pressupostos Participatius
Fase 1. Presentació de propostes (de l’11 de març a l’11 d’abril)
Les propostes es poden presentar per dues vies: a través de butlleta en paper (urnes) o a participa.pdm.cat. Totes les propostes es publiquen al web i són visibles.
Hi haurà 5 punts d’informació itinerants a l’espai públic i tallers d’elaboració de propostes amb joves i gent gran.
Cada persona o entitat pot presentar un màxim de 3 propostes.
Quines propostes es poden presentar? Projectes, inversions i accions que poden millorar el poble en qualsevol àmbit: cultura i esports, civisme i bon veïnatge, medi ambient i sostenibilitat, activitat econòmica, persones, urbanisme i espai públic, comunicació i participació.
La proposta presentada ha de ser clara i concreta i ha de complir els següents criteris:
No ha de superar els 100.000 € en els Pressupostos Participatius Generals i no pot superar els 30.000 € en els Pressupostos Participatius Joves.
Ha de ser de competència i gestió municipal.
No ha de ser contrària a cap normativa ni al bé comú (drets humans i fonamentals).
No hi ha d’haver cap impediment que la faci inviable.
Ha de poder-se executar dins els anys 2025-2026.
S’exclouran aquells projectes que l’Ajuntament ja estigui desenvolupant o tingui previst executar a curt o mig termini.
Fase 2. Debat i valoració de les propostes (Abril – Octubre)
Primer filtratge. L’equip tècnic de participació ciutadana recull, agrupa propostes per similitud o que s’hagin presentat en els dos processos i organitza per temàtiques les propostes presentades per la ciutadania. El personal tècnic referent les analitza i valida a partir dels criteris definits. Aquesta primera valoració tècnica es presenta i es contrasta amb el Grup Motor i queda reflectida al web dels Pressupostos Participatius.
Debat ciutadà i priorització. Posteriorment, es realitzaran tallers de propostes temàtics (en els Pressupostos Participatius Generals) i un taller de propostes (en els Pressupostos Participatius Joves) amb l’objectiu de debatre, re-elaborar i prioritzar les propostes d’àmbits similars de manera col·lectiva i consensuada. Es convocarà a les persones proposants de les propostes i als membres del Grup Motor. Cada taller conclou amb una relació de propostes prioritzades.
Valoració. Personal tècnic municipal farà la valoració final de les propostes grans i propostes petites que aniran a votació, així com de les propostes dels Pressupostos Participatius Joves. El Grup Motor valida les propostes que passen a la fase de votació.
Fase 3. Votació de les propostes (Novembre)
Aniran a votació un màxim de 10 propostes en els Pressupostos Participatius Joves i un màxim de 30 propostes en els Pressupostos Participatius Generals.
En ambdós processos la votació serà telemàtica a través d'aquesta plataforma digital i hi haurà punts de votació assistida i de votació presencial.
En els Pressupostos Participatius Generals, la ciutadania votarà per escollir un mínim de 2 projectes grans i 4 projectes mitjans i petits. Cada persona podrà votar diferents propostes de dos llistats fins exhaurir el límit establert per a les dues categories de projectes. En els Pressupostos Participatius Joves es podrà votar un mínim de 2 projectes del llistat de 10 fins a exhaurir el límit econòmic.
Fase 4. Retorn i avaluació dels resultats (Desembre)
Un cop finalitzades les votacions, es farà el retorn dels resultats i el Grup Motor avaluarà el procés participatiu i exposarà millores de cara a properes edicions.
Fase 5. Execució dels projectes i seguiment
L’Ajuntament es compromet a incorporar en els pressupostos municipals les propostes més votades, per tal que es puguin realitzar durant el 2025-2026. El Grup Motor s’implicarà en el seguiment de l’execució dels projectes seleccionats i s’informarà del procés d’execució a les persones proposants.
Compartir